BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

                 L I T E R A T U R A

                                                  

 

 

ROMANUL

Definiție: Romanul este o specie a genului epic în proză, cu acțiune compleză și de mare întindere, desfășurată pe mai multe planuri, cu personaje numeroase și intrigă complicată. Etimologia termenului roman eng. – the romance: romanță , romance = roman.Critica anlitică a romanului deosebește in general, trei elemente constitutive ale acestuia: Intriga, caracterizarea personajelor și cadrul.Până in secolul al XVIII. Lea romanului nu i se acodă o deosbită valoare artistică fiind cosiderat o operă lipsită de importanță în comparație cu alte specii precum epopeea nuvela sau povestirea. Ulterior însă, specia romanului va căpăta cea mai mare apreciere a publicului.

Caracteristicile romanului

a)are structură narativă complexă amplă

b)subiectul acțiunii se desfățoară în planuri paralele

c)se combină nuclee narative distincte

d) romanul prezintă destinul unor personaje bine individualizate sau a unor grupuri de intrese

e)cunoaște o mare varietate de forme

Creatorul romanului modern este considerat Honore de Balzac. Clasificarea romanului propune o multitudine de aspecte și criterii

I După conținut: roman istoric, roman de acțiune, roman psihologic, de aventuri, polițist, de ficțiune, de dragoste, etc.II

după curentul literar: roman clasic, romantic, realist, naturalist, modern, avangardist

III după cronologia evenimentelor narate

a)  romanul tradițional

b)romanul modern

IV după tehnica narativăroman de tip balzacian , modelul flaubertian, romanul proustian,  roman avangardist și postmodernist

V după procedeul narativ dominant

Roman de analiză psihologică, fantastic, exotic, de formare

Nicolae Manolescu propune o clasificare aromanului românesc în trei modele :

aromanul doric în care autorul omniscient și omniprezent este o instanță individuală. Caracteristicile acetui model de roman sunt : distanță între autor și personaj, prezența unor tipuri umane, cracter moralizator.

Reprezentanți: Nicolae Filimon, Ion Slavici, Liviu Rebreanu Mihail Sadoveanu, George Călinescu, etc.

b)romanul ionic caracteristici: reflecție analiză, confesiune, intimitate, personajul este în căutarea propriei identități

reprezentanți: Cmil Petrescu, Mircea Eliade

c)romanul corintic caracteristici: amestec de planuri narative se cultivă parodia și ironia, fabula și mitul.

Reprezentanți: Mateiu Caragiale, D.R. Popescu

Realismul

Definiție : termenul definște concepția artistică literară care are ca preocupare reprezentarea obiectivă vridică. A apărut în Franța ca o reacție antiromantică.A fost folosit pentru prima dată în 1850 aplicat cu înțeles modern în pictura lu Gustave Courelt, iar în 1857 deromancierul Jules Hussan, considerat și teroeticianul relismului. Ideile realismului literar erau deja concretizate în romanul lui Balzac, care recomanda: “ romancierul va trebui să zugrăvească societatea franceză așa cum e ea fără să caute să idealizeze, ci într-un spirit de obiectivitate cât de perfect posibil și inficient față de protestele publicului, înspăimântat că se vede pe sine”

Caracteristicile realismului

Obiectivitatea, tipicul stil sobru, impersonal,  personaje realiste complexe, arivistul, inocentul.Personajul cel mai caracterizat în contextul curentului realist este arivistul : îndrăzneș fățarnic, lipsit de scrupule, ca de exemplu Julien Sors din “Roșu și negru” de Stehdhal, Dinu Păturic㠖 “Ciocoii vechi și noi” de Nicolae Filimon Tănase Scatiu din Viața la țară a lui Duiliu Zamfirescu

Reprezentanți : în literatura unversală : Balzac, Merimee, Stendhal, Flaubert, Tolstoi, Dostoievski, etc.În literatura romănă : Nicolae Filimon, Ion Creangă, I.L. Caragiale, Liviu Rebreanu, George Călinescu, Marin Preda, etc.

Ciocoii vechi și noi

De Nicolae Filimon

Prezentare generală

În perioada pașoptistă,  un moment esențial în evoluția literaturii l-a constituit apariția primului roman social aparținând scriitorului Nicolae Filimon.“Ciocoii vechi și noi” este o reușită literară și constituie punctul de plecare în dezvoltarea romanuluiromânesc. Documentarea scriitorului este foarte serioasă în felul acesta explicându-se apartenența romanului ila realism.Construcția subiectului se realizează pe antiteza dintre personaje și victoria binelui asupra răului. Răsturnările de situație și evoluăția spectaculoasă a unor destine îndreptățesc încadrarea romanului în romantism.Romanul este alcătuit dintr-o dedicție un prolog un epilog și 32 capitole. De multe ori capitolele sunt semnificative prin titlul pe care îl poartă, astfel unele capitole poartă ca titlu numele proprii ale unor personaje principale ,altele proverbe și zicători : Dinu Păturică, “Ce ne-aduce anul aduce ceasul” , “Adevărul proastă marf㠓 , “până nu fac foc fum nu iese”, , Chera Duduca” . Alte capitole urmăresc scene și viața personajelor “Cât îmi dai să te fac ispravnic”.Un aspect deosebit al acestui prim roman românesc se datorează prezentării vieții culturale a epocii, importanți, în acest sens, sunt capitole  “Muzica și coregrafia în tipul lui Caragea”, “Italiana în algir”.Dedicația romanului explică orientarea scriitorului spre o anume categorie socială. Filimon critică viciile micii boierii ale negustorilor și a celor din tagma bisericească. În cele din urmă cercetând atâtea medii sociale, scriitorul ajunge la concluzia că boierii negustorii și preoții sunt atât de viciați încât să merite cartea. El cosideră c㠓străluciții luceferi cu viciile, hoții care au furat cu miile de galbeni din funcțiile noi sunt ciocoi” ,cea mai decăzută pătură socială .În prolog, romancierul realizează portretul moral al ciocoiului care devine, astfel un nou tip de personaj, inaugurând daleria parbeniților în literatura română.

Subiectul romanului

Scriere în nenumărată privințe, exemplară pentru istoria romanului romănesc, romanul “ Coicoii vechi și noi” vede lumina tiparului, în volum, în 1863.Tema romanului este viața socială din Țara Românească în timpul domniilor fanariote. Ideea acestor domnii este că o scoietate costruită pe abuz, corupție, lipsa principiilor morale este sortită pieririi.Subiectul urmărește ascensiunea și prăbușirea unui arivist de tip fanariot Dinu Păturică. Acesta vine în casa marelui postelinic Andronache Tuzluc cu o scrisoare de recomandare din partea tatălui său, Ghine Păturică, ca să obțină o slujbă. Andronache îi dă funcția de ciubucciu, adică trebuia să pregătească cafele, ciubuccele  de fumat, dulciurile cu care să gătească cafelele, ciubuccele, de fumat, dulciurile  cu care erau tratați, vizitatorii sau oaspeții postelnicului, ca purtând  haine rupte, iar mai târziu primește haine noi  și o cameră. Postelnicul îl trimite la școală, devernind astfel logofăt și câștigănd încrederea postelnicului,Tuzluc vroia să se căsătorească cu Maria , fiica banului C. Și să intre în rânduielile boierimii de neam. Banul C. Îl refuză și A ndronache o găsește pe Chera Duduca o grecoaică frumoasă dar imorală, îi ia o casă și-i face vizite. Dinu Păturică este trimis să o supravegheze și se aliază cu Chera Duduca punând la cale ruinarea postelnicului. Vătaful Gheorghe  îl previne pe Tuzluc, dar îl dă afară din slujba de viață de curte și-n locul lui este pus Dinu ,  care administra întreaga avere a postelnicului. El face o vizită pe la moșii constatând abuzurile făcute de arendași pe care îi silește să-i dea o jumătate din ce au furat.Dinu Păturică îl va păgubi pe Andronache de o parte din bani pe care acesta i-ar fi câștigat din vânzarea funcțiilor. În capitolul “ Ce dai ca să te fac ispravnic” postelnicul vede cum Păturică vinde unui oarecare Ciolănescu funcția de ispravnic pe o sumă enormă. Momentul loviturii finale este bine ales de ciocoi. Domnul Caragea este nevoit să părăsească țara ca urmare a răscoalei grecilor  iar în Țara Românească are loc răscoala lui Tudor Vladimirescu și în același timp în București  pătrund trupele etniei conduse de prințul grec Alexandru Ipsilante fără sprijin și fără funcție, tuzluc este părăsit de toate slugile, de Caragea, Duduca și rămâne muritor de foame, însă este adăpostit de Gheorghe, vătful de curte care îl alungase. Dinu se va căsători cu Chera Duduca, va deveni stolnic datorită averii și face din casa sa un centru de activitate diplomatică, îl alungă, pe tatăl său. Între timp, intră în relație cu Alexandru Ipsilanti, căruia îi aduce servici importante, cum ar fi trădarea lui Tudor Vladimirescu și uciderea lui primind ca răsplată funcția de ispravnic peste două județe pe care le va jefui cu ajutorul unor escroci , violenți pecum , Neagu, Repe, Pica. Sosirea  noului domn. Ghica Vodă, pune capăt nelegiuirilor lui Dinu fiindcă acesta face dreptate țăranilor, împrăștiind averea lui Păturică pe care l-a trimis la ocnă Dinu moare la ocnă chinuit de cei pe care i-a ucis.Vătaful Gheorge, devenit între timp mare spătar, se va căsători cu Maria, fiica banului C., finalul fiind, clasicist moralizator, fiindcă cei răi sunt pedepsiți, iar cei buni sunt răsplătiți.

Sintaxa personajelor

Ceea ce este un câștig al romanului românesc este paftul că pentru prima oară în literatura română personajele  devin caractere sau tipuri. A stfel  deosebit de bine  realizat este personajul central Dinu Păturică devenit tip clasic al parvenitului. Ascensiunea eroului este romantică aceasta dovedind un comportament imprevizibil și o structură psihică complexă.Personajele se pot realiza prin repili memorabile. Dinu Păturică rostește câte o replică pentru fiecare treaptă ierarhică.Dinu Păturică este prezentat, de la început în , mod direct, autorul  oferind date despre portretul său fizic și comportamentul moral. Urmărind cu orice preț, ascensiunea socială , personajul central al romanului dovedește inteligență și ambiții nemăsurate. Acestea sunt însușiri demne de prețuit dacă, posesorul lor, nu le-ar fi asociat  ipocrizia, tirania, minciuna, cinismul și desfrâul. Câteva scene magistrale pun în evidență însușiri dominante ale eroului. Păturică  profită de funcția de logofăt cerând bani slujitorilor și țăranilor pentru a nu lua împotriva lor. Celebră  este lecția de înșețătorie pe care eroul o oferă celor de aceeași condiție cu el. Altă scenă prezintă modul în care personajul își asociază pe Chera Duduca în ruinarea fanariotului. Dinu Păturică vinde slujbele pe bani grei iar apogeul imoralității sale este atins când îl  trădează pe Tudor Vladimirescu. Nu întâmplător, personajul își va găsi sfârșitul trgic, moartea sa fiind un mijloc de moralizare în intenția scriitorului ; rău cu rău se plătește, cel ce greșește trebuie pedepsit.Pentru a accentua decăderea morală a personajului central , Nicolae Filimon introduce în roman impresionanță, aceea în care Dinu Păturică, ajuns într-o poziție socială înaltă, își reheagă părintele alungându-l de la curtea sa. Blestemul tatâlui își găsește, împlinirea, iar scriitorul  își sancționează drastic personajul.Există în romanul lui Filimon tendința de a prezenta conflictul social în mod, oarecum subiectiv. Autorul adâncește antiteza între banul C. Și Andronache Tuzluc. Banul C. este cinstit , iubitor al tradiției, cu o morală impecabilă iar fanariotul este corupt lipsit de orice legătură cu neamul românesc. Andronache a fost inițial în aceeași situație cu Dinu Păturică, reușind, prin furt și șantaj, să obțină o avere impresionantă. Antiteza apare între vătaful Gheorghe care în mod onest, ajunge să ocupe o poziție înaltă în ierarhia socială și Dinu Păturică. Chera Duduca, imorală, coruptă este de asemenea în opoziție cu Maria, fiica banului C. (cinstită, frumoasă, pură, inteligentă).Intențiile moralizatoare ale scriitorului se reflectă și în deznomântul pe care-l oferă personajelor sale.Dacă romanul are reale calități artistice, literare, nu este lipsit, însă , și de un evident aspect documentar: autorul surprinde viața socială a epocii fanariote, ierarhiile sociale, viața socială a epocii fanariote, ierarhiile sociale, viața culturală. Acest prim roman românesc este o reușită a prozei noastre autorul utilizând deopotrivă narațiunea și descrierea ca moduri de expunere. În calitate de narator, autorul prezintă fapte și întâmplări cu specific social. Pe de altă parte procedeul descrierii, îi permite autorului să insiste asupra detaliilor de portret fizic și moral ale personajelor și să prezinte monografic epoca în care acestea trăiesc. Descrierea este bogată în detalii având ca obiect, fie personajul în sine, fie societatea  contemporană acestuia, fie, natura. Esențială rămâne capacitatea scriitorului de a surprinde umanul în ipostaze diferite.Realist prin viziunea asupra societății, pe care o surprinde printr-un proces de decadență, Filimon rămâne somantic antitezei utilizate.Vorbind despre opera lui Nicolae Filimon criticul George Călinescu afirmă că: “Autorul a urmărit să ilustreze în roman un ideal social și etic vizibil în antiteza dintre personajele pozitive și cele negative” (Nicolae Filimon – Monografie)

prof.Cascaval Cristian